Kreatív technológiák

Az Adaptér inspirációs terében digitális technológiákat használó, installatív art&tech élményelemeket találhatsz, melyek segítségével közelebb kerül hozzád az Adaptér
világa és inspirálódhasz a tanulásra és az alkotásra!

Élményelemek az Adaptérben

Az élményelemek alapját képező technológiák működését és a saját tartalom létrehozásához szükséges tudást az Adaptérben is megszerezheted. Az installációk koncepcióját a XORXOR interaktív technológiákkal foglalkozó csapata hozta létre.

A megjelenő tartalmakat és az interakció módját ma már klasszikusnak számító fontos médiaművészeti és interakció-technológiák, interfészek, effektek inspirálták.

Monolit - Interaktív LED Fal

A Monolit kézmozdulatra reagál, a kamera által trackelt mezsgyén belül intuitív módon vezérelhető a LED falon megjelenő tartalom. A LED fal egyik különlegessége, hogy az oszlop kétoldalát törés nélkül öleli körbe. Az így létrejövő felület 512×512 pixel nagyságú felület egybefüggő tartalmat jelenít meg és így alacsony felbontású kijelzőként a korai pixel- és ASCII-art világát idézi.

Generatív Artwork Interaktív Projekt

A Generatív Artwork olyan alkotások sorozatát mutatja be, ahol a látvány programozottalgoritmusok és különböző szimulációk használatával jön létre.
A mozgásban lévő pixelek egymáshoz kapcsolódásból, szétbomlásából, hely és színváltoztatásából létrejövő fragmentált kompozíciókat látunk és okostelefonunk
segítésével a QR kód leolvasása után újabb és újabb audiovizuális élményeket hozhatunk létre a kirakatba helyezett képernyőn. Az egyedi alkotások ún. NFT (non-fungible token) kriptoartként blockchain technológián alapuló hálózatokon is elérhetőek.

Portál

A Portálon keresztül másik világokba tekinthetünk bele. Az installáció dinamikusan igazodik a néző szemszögéhez és mozgásához, biztosítva a hiteles perspektívát és a 3D-s élményt. A Portál Johnny Lee 2007-ben készített Wiimote
alapú “head tracking” projektjéhez nyúl vissza, és köti össze a videojáték fejlesztéshez használt Unreal Engine programmal készült 3D-s vizuálokkal, melyek a 4K monitoron megjelenítve látványos élményt nyújtanak.

Újbuda Dataviz

A Bartók Negyed 1:1500 méretarányú makettjét mappeljük és tesszük élővé
a városrészhez kapcsolódó valós idejű, aktuális és történeti adatokkal.
A különböző nézetek között gombbal és potmétert tekerve válthatunk
és hívhatunk elő újabb információkat. Jelenleg három különböző tartalom
között navigálhatunk, a nézetek száma a későbbiekben tetszőlegesen bővíthető.

Slit-Scan Mirror

A Kirakat installáció egy furcsa képi valóságba enged bepillantást: megnézhetjük, a kirakatban, hogy mit lát a kirakat. A mindig változó, torzításon és ismétlődésen alapuló látvány egy egyedi időbeli ábrázolás: a kirakat előtt elhaladó embereket, a tárgyak mozgását és az eredetileg a fotográfiában és filmezésben használt slit-scan effekt ötvözésén alapul.

Pac-Man Installáció

Az élet labirintusában való előrejutás és az akadályok legyőzése: a japán fejlesztésű Pac Mant minden idők egyik legnépszerűbb videójátékaként tartják számon. Neve a japán paku-paku szóból jön, amely a száj nyitásának
és zárásának hangját jelenti. A XORXOR által készített verzióban tátogatással vezérelhetjük a híres Pac-Man figurát: a játékgépet kamerával egészítettük ki, hogy detektálhassuk a játékos arc és szájmozgását, a joystickkel pedig navigálhatunk a labirintusban.
A játék első verziója a C3 Alapítvány szervezte Játék nem játék című kiállításra készült el 2023 januárjában.

Résztvevő alkotók és közreműködők

Monolit: Hajdu Gáspár, Nagy Ágoston, Papp Gábor
Újbuda Dataviz: Hajdu Gáspár, Kiskovács Eszter, Setényi Sámuel, Sipos Melinda
Portál: Iványos Ambrus, Petrók Flóra, Papp Gábor, Vass Roland
Pac-Man: Hajdu Gáspár, Kiskovács Eszter, Papp Gábor, Setényi Sámuel
Generatív Artwork: Nagy Ágoston
Kirakat: Hajdu Gáspár
Installáció design: Budha Tamás, Halász Előd (Filip)
Újbuda Dataviz fizikai interfész: Szabados László
Újbuda Dataviz adatok: Kortárs Építészeti Központ (Köves Bálint, Szíj Barbara)
Bartók Negyed makett: Limes 3D Innohub